SPRÅKJUNGELEN

Vi ser at barna i barnehagen liker motoriske og språklige utfordringer veldig godt. I språkjungelen skal vi fusjonere språk og motorikk, og målet er at det motoriske skal forsterke det språklige og omvendt.

Språkjungelen ble starta som et prosjekt i 2009

Bakgrunnen var at vi ønsket å utvikle aktive barn, som en motvekt til samfunnsutviklingen.

Rammeplanen for barnehager sier at vi skal vektlegge språkmiljø og motorisk miljø.

I tillegg har vi erfart at språkjungelen er et godt sted å jobbe med sosiale ferdigheter:

Vi finner: RO TIL SAMTALE OG REFLEKSJON.
Barna får muligheter til å: HJELPE HVERANDRE.
Barna utvikler VENNSKAP – GRUPPER SOM FINNER SINE PLASSER.
Det er NESTEN INGEN KONFLIKTER.
barna er NYSKJERRIGE på det som er rundt dem, og de utvikler KREATIVITET OG FANTASI.

SPRÅKJUNGELEN ER EN GOD ARENA FOR BRUK AV ALLE SANSENE .

Det har vært mange timer med dugnad i Språkungelen for å få den slik den fremstår i dag.

Foreldre og personalet har vært driftig i sving, med både skogsrydding,oppbygging av elementer og stadig videreutvikling av den fysiske utforminga av språkjungelen.

Vi i barnehagen har laga språkmateriell og idebank til språkaktiviteter.

Barna har også vært med å bidratt med ideer og med bygging, og det å jobbe med prosjektet har vært spennende og lærerikt for både store og små!!!

Førstelektor Anne Lise Wie fra Nord Universitetet, Nesna har vært vår samarbeidspartner under prosjekttiden.

Jungelen fremstår som ferdig, både i utforming og med språkmateriell, men vi er fremdeles undreveis, og språkjungelen er stadig i utvikling......

I dag er vi stolt over å ha ei avdeling;-Læstan som har Språkjungelen som sin base. De andre barna har ofte Språkjungelen som sitt turmål, og der får treffe Læstanbarna og boltre seg i lag med dem.